4

Recension: Call of Duty: WW2

Tillbaka till rötterna

De senaste åren har varje Call of Duty-spel inneburit ännu ett kliv in i framtiden. Med Call of Duty: WW2 sätter Sledgehammer Games ner foten och tar oss tillbaka till seriens rötter.

Jag är ingen nykomling när det kommer till Call of Duty. Faktum är att jag har hängt med från start, även om jag som så många andra blev hängiven först med Call of Duty 4: Modern Warfare. Det var för tio år sedan och att jag tio år och tio recensioner senare aldrig har gett ett Call of Duty-spel lägre än en trea i betyg (två femmor har det dock blivit!) skvallrar om att jag gillar serien.

Tillbaka till dåtiden

När jag träffade gänget på Sledgehammer Games på E3 i somras frågade jag dem, lite hånfullt, vad de har att säga till oss som börjar tröttna på att spela samma spel år efter år. Svaret var som alltid att det nya Call of Duty-spelet minsann är ett gigantiskt kliv och att ingen kommer att bli besviken.

När jag hör de där orden tycker jag alltid att det låter larvigt, men sen sitter jag där, i november, med surroundsystemet påkopplat, nedsjunken i soffan. Vem försöker jag lura? Jag älskar ju det här! Förra året hyllade jag serien för att det hade blivit en sci-fi-skjutare. I år hyllar jag det för att det tar oss tillbaka till rötterna. Bevisligen spelar inte miljön någon större roll.

Små och stora uppdateringar

Tillbaka till rötterna är alltså temat och liksom i 2003 års Call of Duty är det andra världskriget som står för kulissen. Futuristiska exoskelett och optiskt camouflage har ersatts med slitna paltor och lera. Man skulle kunna avfärda en del av förändringarna som kosmetiska – men även om den omisskännliga Call of Duty-känslan är intakt är det någonting som känns annorlunda. Det här är nämligen ett långsammare, hårdare och svårare Call of Duty där vägen till framgång är ett bra gömställe snarare än snabbfotade parkourövningar.

Den största nyheten av dem alla är kanske att man har frångått regenererande hälsa och dammat av det gamla hälsopaketet. I och med att dina lagkamrater kastar till dig både hälsopaket och ammunition i tid och otid är det inget jätteproblem, men att hela tiden behöva hålla koll på en mätare nere i hörnet och hushålla med sin livskraft ger spelet ett extra lager av spänning – speciellt på de högre svårighetsgraderna.

I övrigt är det en ganska klassisk Call of Duty-kampanj vi har att göra med, frontad av halvtrista karaktärer som av olika anledningar tar sig från den ena spektakulära platsen till den andra. Call of Duty: WWII är precis så snyggt det behöver vara för att jag ska nicka gillande och tänka ”det är allt bra snyggt ändå” – utan att för den sakens skulle lämna något beständigt avtryck.

Flerspelarläget sitter som en smäck

Att jag inte har skrivit såhär mycket om en Call of Duty-kampanj sedan Call of Duty: Black Ops chockerade världen genom att faktiskt ha en välskriven story, beror förmodligen på att flerspelarläget känns ganska välbekant. Den regenererande hälsan finns till exempel kvar och även om det nya War Mode bjuder på dynamiska strider med delmål har vi sett det förut i andra spel. Därmed inte sagt att det inte är kul. Och att det nedskruvade tempot
gör att en gubbe som jag själv faktiskt kan ta mig upp på topplistorna igen känns oerhört tillfredsställande efter alla år av bottenlös förnedring.

Call of Duty: WW2 är sannerligen inget nyskapande spel, men det behöver det inte heller vara. När jag strax innan jul traditionsenligt börjar fasa ut det ur min dagliga spelrutin har jag ännu en gång blivit överraskad över hur jäkla kul man kan ha med ett så genomkorkat spel.

• Genre Shooter
  • Antal spelare online 2
  • Utvecklare Sledgehammer Games