5

Recension: Bayonetta 2 (Switch)

Ett av tidernas bästa actionspel blev just ännu bättre

Platinum Games actionspäckade Bayonetta-uppföljare gick många förbi när den släpptes till Wii U för några år sedan. Nu får vi en ny chans när spelet släpps igen till Nintendo Switch.

Januari 2010. Under 00-talet hade de snabba och toksvåra actionspelen en renässans med spel som Devil May Cry och Ninja Gaiden – men nu var det nya tider. Visst hade Ryu Hayabusa och Dante bjudit in till några tuffa fajter genom åren – men när det kom till stora bossar, långa slagkombinationer och färgsprakande galenskap hade de inte mycket att sätta upp mot genrens nya regent.

Bayonetta blev en omedelbar klassiker. Den Wii U-exklusiva uppföljaren var ännu bättre och när ett tredje kapitel nu har utannonserats till Nintendo Switch passar man på att släppa de första spelen på nytt. Huvudrätten är Bayonetta 2 – men det första spelet följer med på köpet i form av en nedladdningskod.

Spektakulärt från första bildrutan

När jag återvänder blir jag påmind om vilken makalös bedrift Bayonetta 2 faktiskt var. Medan det första spelet varvade actionmomenten med lugnare partier blåser Bayonetta 2 på med allt det har från första bildrutan till sista. Resultatet är epilepsiframkallande actionfest som fortfarande saknar motstycke. Bossarna slänger gärna fram en eller ett par extra livsmätare när du tror att du är färdig och det är inte alls ovanligt att fajterna spårar ur i psykedeliskt vansinne i tyngdlöst tillstånd. Och då har jag inte ens nämnt Bayonettas galna specialattacker, då hennes kläder förvandlas till en gigantisk best som sliter hennes motståndare i stycken.

Det hamras en hel del på slagknapparna men framförallt handlar det om att undvika attacker i rätt ögonblick och på så vis aktivera ”witch time” som får tiden att gå långsammare. Systemet är kul men det är också en svaghet. Nu är jag visserligen ingen nykomling till serien – men att jag såhär några år senare kan springa igenom hela Bayonetta 2 utan att dö mer än en handfull gånger känns väldigt olikt Platinum Games. Det är en hejdundrande resa som kastar mig från störtande flygplan till helvetets eldar, psykedeliska dimensioner och öppna hav – men jag får aldrig tid att vare sig finslipa mina attacker eller njuta av miljöerna.

Många hemligheter att låsa upp

För den som vill fortsätta efter att eftertexterna rullar finns det å andra sidan hur mycket som helst att göra. Du kan höja svårighetsgraden, ge dig fan på att få bra betyg på alla banor, kämpa i onlineläget eller låsa upp föremål och attacker. För att inte tala om alla sköna Nintendo-kostymer som tillkommit. Min personliga favorit visar sig vara Samus Arans ikoniska rustning – komplett med morph ball-funktionalitet och handkanon!

När det kommer till det visuella har man inte gjort särskilt mycket att för att putsa upp spelet men det är ingenting som hindrar det från att vara vansinnigt läckert. Hur ett Wii U-spel från 2014 kan vara så tekniskt imponerande är ett mysterium – men det är det. Att det nu flyter på bättre med jämnare bilduppdatering gör det här till den definitiva versionen av ett redan fantastiskt spel. Den stora frågan är hur Platinum Games någonsin ska kunna toppa det här?

• Genre Action
  • Format Nintendo Switch
  • Utvecklare Platinum Games