Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Intervju: Crysis 3

Digital Life möter Cevat Yerli

Den 22 februari släpps förstapersonsskjutaren Crysis 3 i Sverige. Vi har träffat spelets skapare för att prata pilbågar, urban regnskog och framtidssäkra spel.

När vi möter den beryktade Crysis-mannen Cevat Yerli på Electronic Arts kontor i Stockholm har vi just fått titta närmare på kommande Crysis 3 och i vanlig ordning ser det vansinnigt läckert ut. Inte minst på det estetiska planet där de tropiska miljöerna från Crysis korsbefruktats med det stålgrå stadslandskapet från Crysis 2.

Cevat berättar att de den här gången har arbetat både kreativt och analytiskt för att hitta tillbaka till seriens rötter. Efter att Crysis 2 fick ett svalare mottagande än sin föregångare satte de sig ner med mängder av information från spelpress och spelare för att gå till botten med vad det egentligen var som hade gått snett.

– Vi kunde snabbt se att ett av problemen var att vi hade förlagt handlingen till staden New York. Vi själva hade tyckt att miljöombytet var en frisk fläkt, men det bidrog också till en annan typ av bandesign. Banorna blev mer vertikala och uppdragen mer strukturerade. Mer linjära.

Annons
crysis 3 crouching

För att bygga vidare på det fria upplägget som definierade det första spelet var man tvungen att göra någonting drastiskt med stadens välkända topografi.

– För att skapa en öppnare värld var vi helt enkelt tvungna att platta till delar av staden och låta vegetationen ta över. På så vis kunde vi ge spelaren känslan från det första spelet i en miljö som kändes futuristisk och realistisk på samma gång. Den urbana regnskogen i Crysis 3 är en miljö du aldrig har sett förut. Varken i spel eller film.

Ända sedan Cevat och hans bröder Avni och Faruk grundade Crytek i slutet av nittiotalet har deras spel fått datorer att smälta. Hur ställer de sig egentligen till att det kommer dröja flera år innan den stora massan kan maximera grafikinställningarna?

– Jag vill göra framtidssäkra spel. När det första Crysis-spelet släpptes var det många som klagade på att de inte kunde maximera grafikinställningarna. Men hallå, det var min intention! Jag vill göra spel som ser ännu bättre ut när du återvänder till dem två år senare.

crysis_3_-_mta_train_yard_fields

Är det inte frustrerande att samtidigt behöva utveckla spelet till sju år gamla spelkonsoler?
– Det är som att köra en snabb bil med handbromsen i! Vi försöker hela tiden nå nästa nivå men samtidigt måste vi ta hänsyn till hur det ska kunna fungera på konsol. Uppenbarligen kan vi inte göra samma sak på spelkonsolerna, så den här gången var det väldigt tydligt att ett gäng fick jobba med konsolversionen och ett annat gäng med pc-versionen.

När det kommer till pc-versionen, som verkar ligga Cevat varmast om hjärtat, är det inte tal om att kompromissa.

– Crysis 3 ska vara ett DirectX 11-drivet, pc-smältande spel i teknisk framkant. Men om du inte har råd att bygga en dator för 2000 dollar kan du köpa det till konsol. Om två år kommer pc-versionen av Crysis 3 att se bättre ut än vad den gör idag, men på konsol kommer det alltid att se likadant ut.

Det första Crysis-spelet var en renodlad enspelarupplevelse. I uppföljaren fick vi ett flerspelarläge och i Crysis 3 är det dags att föra samman de båda världarna.

– Den här gången ville vi skapa flerspelarlägen som tilltalar ensamspelaren. De ska kunna fungera som en enkel introduktion till nanodräkten och pilbågen innan man ger sig in i de traditionella, mer symmetriska, spellägena.

Som ett exempel på asymmetriska spellägen nämner han det nya Hunterläget:
– Med Hunterläget ville vi skapa en singel player-liknande flerspelarkomponent med hjälp av ett asymmetriskt upplägg. Det bygger på att du, precis som i kampanjen, är i numerärt underläge men att du istället för att eliminera datorstyrda fiender fajtas mot andra spelare. Efterhand kan du vinna över spelare till din sida så att balansen jämnas ut.

crysis pose

Du nämnde pilbågen tidigare. Den verkar dyka upp i vart och vartannat spel i år?
– Haha, jo… Det är faktiskt ganska ironiskt. En gång i tiden kom fem civilisationer på pilbågen helt ovetande om varandra och nu återupptäcks den av flera spelutvecklare. Det är kul hur historien återupprepas.

Hur passar pilbågen in i den futuristiska Crysis-världen?
– För oss blev bågen en viktig del av spelets jakttema. Vi ville att det skulle kännas som en jaktsandlåda med högt gräs och mycket smygande. Du kan spela hur vill men vi vill att du ska jaga fienden och då är bågen det bästa vapnet. Vi ville att det superhögteknologiska skulle möta det primitiva.

Cevat berättar att han med Crysis 3 vill få spelaren att tänka efter. Med ett begränsat antal pilar i kogret har varje skott betydelse och istället för att skjuta vilt omkring sig gör man bäst i att först fundera över hur den ska användas.

– Den enda gången då du riskerar att inte ha kul med Crysis 3 är om du spelar korkat. Crysis 3 är annorlunda och om du ger det en chans att vara annorlunda kommer du att älska det.

Crysis 3 släpps till Playstation 3, Xbox 360 och pc den 21 februari.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Intervju: Crysis 3 - Digital Life möter Cevat Yerli Spel, Feature, Intervjuer
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17