WAY OUT WEST 2015 – lördag 15/8

Zhala, Rae Morris, Amason, Run The Jewels och Lorentz

Recensioner från Way Out West 2015

Zhala

Den Robyn-sajnade sångerskan och performanceartisten har kanske fått festivalens mest otacksamma tid. Inte bara det att hon kliver på 15:00 under festivalens sista dag, hon får också tävla mot hyllade norrmannen Todd Terje och Lianne La Havas. Men hon och hennes gogodansare gör verkligen sitt för att få folket med på danståget. Det är emellanåt en märklig upplevelse. Gogodansaren bär vaktunifrom, dansar i speedos och åmar sig mot en svensk flagga. Zhala själv bär bikini ovanpå en neongul väst. Men hon sjunger bättre än vad jag trott, och hon har bra låtar att komma med överlag. När så Slippin Around inleds är publiken verkligen med och under avslutande Prohet spelar det liksom ingen roll att gogo-dansaren är spritt språngande naken, alla är med på att det ska dansas.

Rae Morris

Regn på festival kan förstöra för vilket band som helst. Men ibland kan det också vara en ren välsignelse. För frågan är hur stor Rae Morris publik hade varit utan regnet. Nu vallfärdar folk in under tältet när skyn öppnar sig samtidigt som Morris med band drar igång första låten. Det blir knökfullt. På hennes första spelning i Sverige, och en där de måste spela på inlånade instrument på grund av strul under resan. Att då hålla nerverna i styr och leverera en helt fantastisk timme är så imponerade. Välgjorda popdängor, inte helt olik Florence Welch projekt, och med en sångröst som imponerar stort vann Rae Morris över hela tältet. När de, högst överväldigade, kliver av vill applåderna inte riktigt ta slut. Det blev en hel del nya fans tack vare regnet – och musiken då såklart.

Amason

Superbandet spelar en Foreigner-cover, de bjuder upp First Aid Kit på scen, de är orimligt samspelta och kan slänga ur sig den ena hitlåten efter den andra. Men samtidigt strular det lite där på scen. Det rundar väl mycket emellanåt – exempelvis sabbas Went To War som de framförde med FAK delvis på grund av det – och i avslutande Duvan har Amanda Bergman en del problem med såväl text som vart hon ska komma in. Men nej, det kan såklart inte bli dåligt. Det är så jävla kompetent att det omöjligt kan bli det – och frågan är snarare när bandet återvänder för att triumfera på en än större scen.

Run The Jewels

Way Out Wests coolaste hiphop-bokning var inte gaphalsen Tyler The Creator, utan det var den adrenalinstinna duon i Run The Jewels. Det sparas inte på vare sig krut eller tid, EL-P och Killer Mike spottar ur sig den ena ursinningslösa linen efter den andra. Publiken är med på noterna och marken skakar rejält i Linnétältet. Låtar som Close Your Eyes (And count to fuck) och Lie Cheat Steal eskalerar i en stökig, svettig stämning med otaliga moshpits som följd. Efter en av festivalens mest intensiva timmar lämnas vi mörbultade men lyckliga.

Lorentz

”Man kan leva lajf två gånger ikväll va?” säger Lorentz innan han drar igång Där Dit Vänder för andra gången. Lite märkligt kan tyckas då han under första versionen inte har någon gästartist, vilket resulterar i en lite för kapad variant. Men under omgång två dyker såväl Jaqe som Joy upp och tältet närmast briserar. Tidigare under spelningen har ynglingen fått sällskap av Say Lou Lou och Madi Banja – vilket drag de skapar ihop! – och Stockholmskillen njuter. Men inledningsvis verkar han nervös, nämner flera gånger att det är hans största spelning någonsin och måste kliva av scenen snabbt för att ”ta en sipp champagne”. Men tack vare gästerna, och responsen från publiken, lossnar det och när vi gemensamt sjunger Allt från mig som avslutningslåt syns inte ett uns av nervositet. Då lever han bara lajf fullt ut.

Av Jonathan Eklund och Tobias Ekvall