Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Soundtracket sätter tonen

Soundtrackalbumets historia började med ett gäng ungdomar som intog Hollywood och ville visa vilka de var.

Soundtrack är idag en markering på en medveten filmskapare som använder den populärkulturella ljudbilden för att skapa stämning eller särskilja sig från övriga filmskapare genom att framhäva sin egen stil.

Många är vi som rycks med in i Wes Andersons säregna världar tack vare Elliot Smiths finstämmiga röst i bakgrunden, medan Richie Tenenbaums helt iskallt försöker ta sitt eget liv.

Genomslagskraften av att få sätta stämningen till fem sekunders amerikansk dramatik är stor tack vare populära serier som The OC och Grey’s Anatomy. Själv är jag av uppfattningen att Mrs. Robinson inte vore någonting utan Mrs. Robinson av Simon & Garfunkel. Men hur började det hela?

Vem var det som fick den briljanta idén att släppa ett eget soundtrack till sin film? Som vanligt när det gäller populärkultur så började det hela på 1960-talet.

Annons

I slutet av 1960-talet befann sig de stora amerikanska filmstudiorna i kris. De flesta hade floppat med påkostade – tidigare så omtyckta – episka filmer, men sedan tevens intåg på 1950-talet hade biopubliken svikit. Utan svar på vad man skulle göra åt saken började man släppa in unga talanger och filmskapare i övergivna studios och en ny era kallad the Hollywood renaissance eller New Hollywood inleddes. Det var filmskapare som befann sig i gapet mellan 20 och 30 års ålder och vände sig framförallt till en ung publik.

Mandomsprovet och Easy Rider brukar nämnas som två av de filmer som var början på den nya eran. Det är också här vi hittar det första medvetna bruket av samtida musik för att signalera ett sinnestillstånd. Medan Mandomsprovet uteslutande använde sig av Simon & Garfunkels musik, var Easy Rider den första att släppa ett eget soundtrackalbum som snabbt klättrade på Billboardlistan.

Det kommande decenniet skulle soundtrackets status befästas ytterligare tack vare Shaft och andra souldrivna blaxploitationfilmer som inte bara producerade en alternativ färgbild på vita duken, utan också spred de svarta tonerna av rhythm and blues till en bredare massa. 1970-talet var med Travolta och The Bee Gees soundtrackindustrins peak; 40 miljoner sålda exemplar senare fanns ingen tvekan om att äktenskapet mellan film och musik är bestående. Ett äktenskap som för övrigt inte bara befäster storstjärnor som Whitney Huston och Celine Dion på kartan, utan även vinner filmvärldens mest glamorösa guldstatyetter och sedermera blir kultklassiker som vi lyssnar på än idag.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Soundtracket sätter tonen - Musik, Feature
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17