Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Millenials – en handikappad generation

De känner att de är berättigade till än det ena, än det andra. De är narcissistiska. Självupptagna. Ofokuserade. Och dessutom lata.

Är du född 1984 eller senare kan du vara en av dem, ”the millennials” eller ”generation me” som man säger på engelska. På svenska har de kallats ”generation ego”. I en video på nätet som blivit kolossalt spridd kan vi höra Simon Sinek både underhållande och medkännande breda ut sig om denna besvärliga generation – besvärliga i näringslivet, men också för sig själva, när de steg för steg tvingas inse att de inte är störst, bäst och vackrast.

De bräckliga

I Sineks framställning har dessa unga människor växt upp med föreställningen att de är speciella, oavsett vad de faktiskt presterar och vidare att de kan få vad de vill bara för att de vill det. Och så slungas de ut i verkligheten och upptäcker att så fungerar det inte alls. Så genom en olycklig kombination av missriktad föräldraomsorg, digitala medier i stället för normalt umgänge och otaliga möjligheter till omedelbar behovstillfredsställelse, har denna generation i stor utsträckning blivit rent av handikappad när det gäller direkta sociala relationer, jämte uthållighet och viljestyrka när det inte blir som man vill. I stället uppträder psykiska problem och självmordstankar när verkligheten inte fogar sig. En mycket bräcklig självkänsla med andra ord.

I boken Generation ego: Att fostras i en narcissistisk kultur (2014) skildrar Ana Udovic i breda svep just denna generation. Här får man mera kött på benen från svensk horisont om det Sinek så effektivt sätter fingret på. Naturligtvis gäller inte det här alla födda efter ett visst år, men tydligen tillräckligt många för att det ska kännas igen som en allmän trend. Udovic kopplar politiskt fenomenet till en svängning från socialt engagemang till individuellt entreprenörskap.

Kopplingen är inte hämtad ur luften. Jag har själv varit involverad i en studie av effekterna av den nya läroplanen för grundskolan, Lgr11, som betonar entreprenörskap. Jag kunde konstatera att det ibland ansågs viktigare att vara ”självständig” och ”tänka själv” än att lära sig tillräckligt för att ha något innehåll att tänka på. Ändå är Lgr11 ganska vag och vem vill inte främja självförtroende, nyfikenhet och kreativitet? Problem uppstår när det är man själv, som ofärdig ung människa, som på egen hand ska producera och prestera, självförtroendet och hävda det i konkurrens med andra. Detta är inte skolans fel utan det ekonomiska systemets. Och just självförtroende som skoluppgift låter egentligen rätt märkligt, medan nyfikenhet är en förutsättning för god pedagogik. Ett luddigt läge, alltså.

Sken och verklighet

En relaterad trend i skolvärlden är en urholkning av betygens värde. Myndigheter, skolsystem, högskolor, arbetsgivare och föräldrar konspirerar omedvetet om att tillmäta en siffra, ett papper, större betydelse än innehållet det antas peka på. Därför blir betygen föremål för påverkan av annat än kunskap. Jag minns när min dotter efter nian var arg därför att hon hade fått ett för högt betyg i kemi. Hon tyckte inte själv att hon hade motsvarande kunskaper. Visserligen hade hon nytta av det missvisande betyget vid ansökan till gymnasiet, men till priset av en falsk innehållsdeklaration. Jag undrar hur mycket dylikt som egentligen gnager i den här generationen. Diskrepans mellan sken och verklighet tycks, som Sinek påpekar, genomsyra ”the millennials”.

En av Udovics avslutande kommentarer lyder: ”Jag blir förbannad å deras vägnar. Varför blir inte de arga? Varför skär de sig i armarna, när de i stället borde vända sig utåt? […] Se vuxengenerationen i ögonen och fråga: Premisserna, ramarna, konstruktionen kring oss, kring unga människors liv – är de verkligen önskvärda?”

Själv tror jag att vuxengenerationerna närmast före dem till stor del har tappat bort meningen med vad de håller på med. Allt går liksom på tomgång. De flesta verkar ha glömt, om de någonsin tänkt på, varför vi gör det vi gör. Varför jobbar vi? Varför har vi en skola? Varför konsumerar vi så mycket så att vi måste låtsas att sopsortering räddar världen? Varför någonting? Det tomrum allvarliga varför-frågor ofta lämnar efter sig liknar det tomrum många unga känner i sig själva, utan egen förskyllan. Som generation är de ett symptom på en sjuka i samhället och att bli rik och vacker räcker inte som svar.

Fler krönikor
Pandoras ask
Roboten – din intimaste vän?
Ex Machina
Alfa och Beta
Lever vi i en simulering?
Spelmagi på gator och torg
En framtid värd att ha
Från ”mobilt först” till ”AI först”
Lär dig tänka – läs en riktig bok

Visa kommentarer / Kommentera nu
Millenials – en handikappad generation - Krönikor
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17