3

Det fjärde riket är här

Iron Sky

Under slutet av andra världskriget flydde en grupp nazister till månen. Mer än 70 år senare är de tillbaka för att skapa ett ”Utopia” på jorden. I alla fall om man om man ska tro filmskaparen Timo Vuorensola som i Iron Sky bjuder på en annorlunda vinkling av nazismen i modern tid.

Året är 2018 och Amerikas president, inspirerad av Sarah Palin, har som ett PR-trick skickat upp den svarte fotomodellen James Washington till månen. Det dröjer inte länge förrän Washington blir tillfångatagen av nazister som gömt sig på månens baksida sedan 1945. Under sina försök att tvinga fram varför Washington har anlänt till månen hittar nazisterna dennes smarttelefon och inser snart att telefonen har kapacitet nog att driva deras domedagsskepp. De beslutar sig därför att det är dags att återvända till jorden.

Iron Sky har blivit kultförklarad redan innan den har visats för den stora massan och det är lätt att se varför. Filmens regissör Timo Vuorensola har med endast 7,5 miljoner euro lyckats få Finlands dyraste film någonsin att handla om nazister från månen, men också att få filmen att se ut som en mastodontprojekt direkt från Hollywood. Filmens effekter är otroligt bra gjorda samtidigt som man medvetet har behållit en viss B-filmscharm som en slags hyllning till klassikerna från 50-talet. Det är lätt att se att Timo Vuorensola är en science fiction-fantast då hela filmen känns som en hyllning till framförallt Star Trek. Alla de mer eller mindre subtila vinkarna till de gamla klassiska science fiction-historierna blandat med historien om något så absurt men ändå så självklart som månnazister får min inre science fiction-nörd att jubla av glädje.

Rolig utan att provocera

Frågan som många förmodligen ställer sig när de hör om handlingen i Iron Sky är ” Hur kan man göra en komedi om något så allvarligt som nazismen?”. Detta har givetvis gjorts tidigare men är fortfarande ett ämne som är tabu. Med facit i hand kan jag konstatera att det går alldeles utmärkt. Iron Sky driver konstant med nazismen och vad den står för vilket visas tydligt genom att inte ens nazisternas egen historieexpert känner till vad som hände under andra världskriget utan tror att nazismen står för fred och medkänsla. Bland annat kallar hon hakkorset för kärlekssymbolen och tror att modellen Washington är olycklig som svart. Man har också valt att inte nämna förintelsen eftersom det enligt regissören själv inte på något sätt går att framställa som roligt. Det är inte bara nazisterna som man gör narr av utan även Amerikas utrikespolitik. Presidenten framställs som en iskall opportunist som ser ett eventuellt krig som sin chans att bli omvald. Även resten av världens ledare framställs som giriga egocentriker och i slutändan så känns nazisterna i filmen nästan ”goda” i jämförelse med resten av världen vilket vid flera tillfällen för tankarna till Team America.

Filmens betyg dras i slutändan endast ner av att man på ett för snabbt och enkelt sätt har valt att avrunda hela historien vilket är väldigt synd.