4

Pro Evolution Soccer 2015

En gnista som tänts

Debuten på den nya generationen konsoler ska ta Konamis fotbollssimulator tillbaka till forna glansdagar, och efter att tidigare i år belönats med titeln “bästa sportspel” på Gamescom-mässan är förväntningarna på Pro Evolution Soccer 2015 högre än någonsin.

Konamis Pro Evolution Soccer (Pes) och Ea Sports Fifa har i flera år varit rivaler. Fifa har dominerat försäljningsstatistiken och lockat med flera varierande spellägen och många olika licenserade ligor och spelare. Pes har haft mer fokus på ett underhållande gameplay men lidit av att man saknat licens på många av lagen och turneringarnas namn (med undantag för den åtråvärda Champions League-licensen som Konami la vantarna på för många år sedan). Pes 2015 är inget undantag; det saknas licens på de flesta klubbarnas namn och inte ens matchställen ser ut som de gör på riktigt. Men spelmässigt är det ändå en höjdare, och bättre än på länge.

pes2015_heading

Underhållande tempo
Ai:n gör ett riktigt bra jobb och det känns ofta som riktiga spelare man spelar med. Det görs löpningar i djupled, blockeras skottförsök och markeras motståndare, allt för att hjälpa dig som bollhållare. Ett långsammare och mer taktiskt sidledsspel kan plötsligt explodera i en aggressiv och blixtrande offensiv kavalkad, något som förenklas av den slipade kontrollen. Med några snabba manövrar går det fort att ta sig från ena sidan av planen till den andra, men en feltajmad passning och du får en kontring mot dig istället.

pes2015_iniesta

Tillbaka på allvar
Den totala presentationen är bra, bättre än någonsin. Matcherna underhåller med ett perfekt tempo och atmosfären på arenorna är otrolig. Pes 2015 innehar dessutom den bästa bollfysiken någonsin i ett spel, där varje träff på bollen känns hela vägen in i vardagsrummet. Licenser på fler lag, mer spellägen och ett lite mer slipat försvarsspel behövs, men Pro Evolution Soccers gnista är tillbaka i allra högsta grad.

• Genre Sport
  • Format PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC
  • Antal spelare 2