Den största nyheten heter “precision movement” och innebär att spelarna påverkas mer av vad som händer på planen än tidigare och att de fått ett mer realistiskt rörelsemönster. Att de måste accelerera upp sin sprint eller ta sats för att få bra avstånd till bollen innan ett skott är något som visserligen drar ner tempot i matcherna men som adderar en högre nivå av realism. Även bollfysiken har putsats. Bollen känns betydligt tyngre och det gäller att verkligen träffa den i rätt läge och med kraft för att få till det perfekta skottet.
Oengagerad pappskog
Ai:n känns smartare än någonsin men tar ibland fortfarande en del dumma beslut som konstiga löpningar och positioner. Som tur är påverkar det sällan den totala matchupplevelsen, men det gör däremot ljudet. Kommentatorerna upprepar ständigt anekdoter och använder alltid samma kortare analyser av matchhändelser. Publiken, som ännu ser ut som en skog pappgubbar, hänger förvisso med okej i matcherna men saknar det spontana och engagerade jublet vid farliga målchanser.
En bekant upplevelse
Det är mycket som gör Fifa 14 till ett bra fotbollsspel. Realismen är tokhög och spelanimationerna som gör att varje situation känns unik är fantastiskt snygga. Men överlag är det för få riktiga nyheter. Grafiken och ljudet är nästan identiskt med de senaste två utgåvorna och det känns som att EA Sports lagt mer krut på utvecklingen av Fifa 14 till kommande konsolgenerationer. Har du planer på att införskaffa en Playstation 4 eller Xbox One så gör du nog bäst i att vänta två månader till.