Framtiden ur ett retroperspektiv - Syndicate
  • 4

Framtiden ur ett retroperspektiv

Syndicate

Framtiden ur ett retroperspektiv

Syndicate

Efter serietidningsadaptionen The Darkness och ett av världens bästa filmlicensspel i form av Chronicles of Riddick fortsätter svenska Starbreeze att göra förstapersonskjutare av högsta kvalité.

Till nästa projekt plockade Starbreeze upp klassikern Syndicate, ett realtidsstrategispel från 1993. De valde förstås att gå sin egen väg och lämnade förgångarens fokus på taktik och strategi Istället fick vi en intensiv men linjär förstapersonsskjutare förpackad i en smart konspirationsthriller.

Vackra kanter i linjära korridorer

Syndicate må vara en nytolkning men designen är tydligt retroinspirerad och den coola cyberpunk-estetiken andas 90-tal. Spelet fortsätter i samma mönster, på både gott och ont. Banorna är linjärt utstakade och det råder inga tvivel på vart jag ska gå härnäst. Detta blandat med bristen på variation gör att spelet i sina stunder känns föråldrat. Tur då att striderna bjuder in till strategisk innovation och att vi får rejält med motstånd från skjutgalna bossar.

Panasonic

Kortvarig originallitet

På förhand snackades det mycket om hacker-systemet och dess originella utformning. Det känns spännande i en timma in i spelet innan jag upptäcker att det är befriat från både uppgraderingar och förändringar. Däremot bidrar det till en extra dimension av lekfullhet i striderna och öppnar upp flera olika taktiska möjligheter för snabbast möjliga eliminering av din fiende.

Syndicate är långt ifrån Starbreezes största stund, men däremot är det ytterligare ett styrkeprov som visar hur kompetenta spelskapare de är när det kommer till välavvägda förstapersonsskjutare. Nu önskar vi bara att de vågar ta ett steg in i framtiden och inte bara bygger upp en tilltalande yta.

Köp på

Framtiden ur ett retroperspektiv

4
  • Atmosfären
  • Storyn
  • Bristen på variation
Visa kommentarer